Hans R Braathen.jpg

Bedre kvalitet starter med å gjøre jobben riktig – første gang

Kvalitet i Protan handler ikke bare om produktene våre, men også om menneskene, metodene og holdningene som ligger til grunn. Det handler om hvordan vi systematisk jobber for å sikre god kvalitet i hele organisasjonen – både i fabrikk og ute på byggeplass.

Hans Ragnar Braathen, som startet i Protan i mars som Head of Global HSEQ, har en bred bakgrunn som flyver, verneingeniør og tidligere HMSK-sjef i Veidekke. Han understreker viktigheten av å bruke de verktøyene og rutinene vi har, som risikoanalyser, sikker jobb-analyse (SJA), avviksrapportering og TQM-rutiner.

“En god sikkerhetskultur kjennetegnes av at man er fleksibel, lærende, informativ, rapporterende og rettferdig,” sier han, med referanse til psykologiprofessor James Reason sine prinsipper.

arrow_downward

Erfaring, læring og forbedring

For å sikre god kvalitet er det viktig at alle rapporterer avvik og nestenulykker via TQM-appen, slik at vi kan følge opp og jobbe systematisk med forbedringer. Hans Ragnar mener at det å lære av erfaringer og dele kunnskap på tvers av organisasjonen er avgjørende for kontinuerlig forbedring.

Vi har også Safety Alerts som deler viktige funn og hendelser i HMS-arbeidet, på sikt er tanken å få Quality Alerts for å styrke læringen på kvalitetsområdet.

Ledelse og kultur

Synlig og tydelig ledelse ute på byggeplass er helt nødvendig for å vise at kvalitet og sikkerhet prioriteres. Hans Ragnar påpeker at det også er viktig med en kultur hvor alle tør å si ifra når noe ikke er godt nok – både om egne feil og kollegers.

«Det er ikke alltid lett å gi tilbakemeldinger, men det er viktig for å bli bedre sammen. Vi ønsker en åpen og lærende kultur der kvalitet er alles ansvar,» sier han.

Praktiske tiltak og fokusområder

For å sikre at kvalitet og sikkerhet er på topp, følg disse rådene:

  • Stopp opp, sjekk ut og observer arbeidsområdet. Kollektiv fallsikring skal alltid prioriteres fremfor personlig fallsikringsutstyr. Er det manglende sikring, sier vi nei til jobben.
  • Alle har et ansvar for å bry seg og si ifra hvis man ser avvik, potensielle farer og feil som kan føre til skader/ulykker og reklamasjoner/kvalitetsavvik
  • Synlig og tydelig ledelse – sikkerhet og kvalitetsfokus må vises, ikke bare planlegges.
  • Åpninger og utsparringer må være dekket til – uten unntak- hvis ikke sier vi nei til jobben
  • OBS! Observer- Bry deg -Si ifra

Alle taktekkere må ha nødvendige kurs og gyldig sertifikat for varme arbeider (gyldighet 5 år) for å kunne utføre jobben sikkert og riktig.

Veien videre

Hans Ragnar bruker tiden på å bli godt kjent med Protan sin organisasjon og kultur, besøke avdelinger, fabrikker og byggeplasser verden over. Målet hans er å utvikle en sterk og felles global sikkerhetskultur som også styrker kvaliteten.

Han forteller også at hans erfaring fra tidligere jobber har gjort ham bevisst på å alltid være forberedt: «Jeg har alltid gassmaske i bilen – det kan være avgjørende om jeg skulle møte på brann i tunnel eller en annen nødsituasjon. Da ønsker jeg å kunne hjelpe.»

Samtidig forbereder vi oss på ny ISO-sertifisering, med fokus på forbedring og kvalitet i alle ledd. Alt dette handler om å gjøre jobben riktig første gang – for å spare tid, penger og sikre trygghet for alle som jobber hos oss.