Kunsten å pakke inn et gammelt hurtigruteskip

Kunsten å pakke inn et gammelt hurtigruteskip


Noen skip fortjener å bli plassert i glass og ramme. Det gamle hurtigruteskipet MS «Finnmarken» har nå fått et av årets mest oppsiktsvekkende norske byggverk oppført rundt seg.

Det er en kunst å putte et skip inn i en flaske, men det er også en kunst å oppføre bygninger rundt store skip. Museet som huser den gamle polarskuta Fram fra 1936 er et landemerke og turistmål innerst i Oslofjorden. I Stockholm ligger Vasamuseet, bygget rundt et krigsskip fra 1628.

Nå har også Stokmarknes i Vesterålen fått et oppsiktsvekkende arkitektonisk signalbygg konstruert rundt et gammelt skip. MS «Finnmarken» ble sjøsatt i 1956 – samme år som Elvis Presley debuterte på amerikanske hitlister med «Heartbreak Hotel», Jarlsberg-osten ble lansert og den første Troll-bilen trillet ut av fabrikken i Lunde i Telemark. Hurtigruteskipet gikk i trafikk i all slags vær langs norskekysten fram til desember 1993. Den påfølgende høsten ble den gitt i gave til Hurtigrutemuseet i Stokmarknes.

En jobb mot tyngdekraften

Det er LINK Arkitektur som har tegnet museet. Det som i praksis er en gigantisk monter rundt det 81,2 meter lange skipet står nå klart, kanskje den mest iøynefallende bygningen som er oppført i vår nordligste landsdel siden Ishavskatedralen sto ferdig i Tromsdalen i 1965.

Hovedentreprenør for vernebygget har vært PEAB Bjørn Bygg AS, og Bodø-avdelingen til Protan Entreprenør AS har stått for den utfordrende jobben med å tekke tak og vegger med krevende vinkler.

- De største utfordringene var på gavlvegger og fasade på de delene av bygningen som ligger inn mot skipets baug og hekk, forklarer prosjektleder Kent Ove Nilsen hos Protan Entreprenør AS i Bodø.

I disse delene av bygget er det isolert og tekket med et spesielt høyt krav til estetikk og finish. Vinkler og vridning på gavlveggene var en særskilt utfordring for taktekkerne fra Protan Entreprenør.

- Vridningen på fasadene gjør det ikke mulig å tekke vertikalt. Derfor måtte vi gjøre det horisontalt i stedet, og da jobber i praksis tyngdekraften mot oss i alle retninger. I tillegg var det tilnærmet umulig å etablere stillas på grunn av fasadens utforming, så vi måtte gjøre jobben fra lift, forklarer Nilsen.

Slik kan Protans løsninger løfte arkitekturen og bygningens utseende og identitet.

Taktekking i all slags vær

Bodø-avdelingen i Protan Entreprenør AS har mye erfaringen og ekspertise som kommer til syne i et prosjekt som dette. Teknisk krevende utfordringer blitt løst gjennom alle årstider – og med en pandemi på toppen av det hele. Oppstart var i januar 2020, og bygget sto ferdig i november.

Det ligger i sakens natur, bokstavelig talt, at dette bygget må tåle en del vær og vind. Akkurat som hurtigruteskipene langs kysten får smake sjøsprøyt og nordavind, skal også Hurtigrutemuseet og det nye vernebygget stå imot et tidvis tøft polarklima. I Stokmarknes er det ikke uvanlig med orkan i kastene i løpet av året, så det stiller ekstra krav til innfestingen av takbelegg. På dette prosjektet er det benyttet ca 32.000 festemidler – til sammenlikning ville et normalt bygg på tilsvarende størrelse og med flatt tak trengt ca 20.000 festemidler.

- Været i seg selv er en utfordringer på prosjekter som dette. Når vi jobber på bygg med denne typen beliggenhet, nede ved sjøkanten i Vesterålen, så begrenser langtidsvarselet seg omtrent til det du ser ut fjorden når du snur deg. Forholdene skifter veldig fort, forklarer Nilsen.

Varig hvit membran

Protan AS og salgssjef Bjørn Nordseth var involvert i planleggingsfasen av prosjektet med arkitektene i LINK og rådgiverne i Multiconsult. Takmembranen som er benyttet til tak og fasade er den helt hvite, lakkerte CoolRoof-varianten av Protan SE 1,6.

Fordi den er lakkert, blir den også mer motstandsdyktig mot ytre påvirkning og vil holde bedre på hvitfargen. Inkludert sideveggene snakker vi totalt ca 4500 kvadratmeter med miljøvennlige takprodukter.

- Å legge tak på et slikt oppsiktsvekkende og spesielt bygg er kanskje noe av det vanskeligste en taktekker kan bli satt til å gjøre. Hvordan har de selv opplevd jobben?

- Når tekkerne står midt oppi dette, med utfordringene på vær, fremdrift og teknisk løsninger er det ganske krevende. Men når vi får det til, så er det selvsagt også artig. Det er noe man kan være stolt av ha vært med på, sier Protan Entreprenørs prosjektleder Kent Ove Nilsen.

Protan Cool Roof

Protan Cool Roof

Protan Cool Roof er et system hvor vi benytter hvitt takbelegg med dokumentert høy solrefleksjonsverdi (SRI – Solar Reflectance Index), og som bidrar til redusert kjølebehov av bygget. 

Les mer her
Design tak

Design tak

Våre fleksible takløsninger kan også bidra til å løfte arkitekturen og bygningens utseende og identitet. Taket er med på å gi budskap om bygningens innhold, egenart og samspill med omgivelsene. 

Les mer her